Tekuće aktualnosti

Info

Stranica na kojoj su objavljene tekuće aktualnosti, zatim hitne upute širem krugu korisnika i sl.

Naslov aktualnosti je link, klikom na njega se otvara i zatvara sadržaj aktualnosti.


Molimo vas da nam na ipos@ipos.hr dojavite sve nejasnoće iz ovih obavijesti kako bismo ih dopunili sa dodatnim objašnjenjima.



22.08.2018(zadnja promjena 22.10.2019)

Elektronički e-Računi u programu Ipos knjigovodstvo

Dodatne informacije u vezi korištenja elektroničkih eRačuna u programu Ipos knjigovodstvo

  fakturiranje, računi, e-Računi, -Moj-eRačun, free id:0052

1. Općenito

Elektronički račun (eRačun) je dokument koji je po svom sadržaju istovjetan papirnatom računu.

Iz programa Ipos se trenutno direktno mogu SLATI i ZAPRIMATI eRačuni samo preko web servisa Moj-eRačun tvrtke Elektronički računi d.o.o. koji omogućuje elektroničku razmjenu računa između dobavljača i kupaca te upravljanje poslovnim procesom izdavanja, zaprimanja te arhiviranja računa.

Svaki od niže navedenih informacijskih posrednika koristi drugačiju XML strukturu eRačuna iz tog razloga nije moguće XML eRačun kreiran za servis Moj-eRačun koristiti za slanje eRačuna preko nekog drugog informacijskog posrednika.

Informacijski posrednici konstatno mijenjaju propisanu XML strukturu jer se i propisi mijenjaju, imaju drugačije web forme, kontrole pristupa, validacije, a da bi se kvalitetno održavao sustav za rad sa eRačunima potrebno bi bilo za svaki servis posebno mijenjati kod u programu.

Kako u konačnici korištenje bilo kojeg informacijskog posrednika rezultira istim rezultatom, poslanim ili primljenim eRačunom, IPOS nema u programu implementiranu rutinu za sve navedene i buduće informacijske posrednike iz gore navedenih razloga.

Je li putem servisa Moj-eRačun moguće zaprimiti ili poslati e-račun tvrtki koja je korisnik nekog drugog informacijskog posrednika?
Da, Moj-eRačun mreža je interoperabilna s e-račun sustavima sljedećih informacijskih posrednika:

  1. FINANCIJSKA AGENCIJA (FINA) – slanje i zaprimanje eRačuna
  2. HRVATSKA POŠTA (HP) – slanje i zaprimanje eRačuna
  3. Hrvatski telekom (HT) - slanje eRačuna
  4. mSTART d.o.o. - slanje eRačuna
  5. ELEKTRONIČKI RAČUNI d.o.o. (Moj eRačun) - slanje i zaprimanje eRačuna
  6. Megatrend Redok d.o.o. (OMNIZON) – za slanje eRačuna
  7. Hitra produkcija dokumenata d.o.o. - slanje eRačuna
  8. EDITEL ADRIA d.o.o. - slanje eRačuna
  9. POS d.o.o. - slanje eRačuna
  10. OPTIM IT d.o.o. - slanje eRačuna
  11. Raverus d.o.o. - slanje eRačuna

Fina ima ulogu centralnog informacijskog posrednika na čiju se platformu povezuju svi ostali informacijski posrednici tako da u konačnici svi poslani računi prolaze kroz jednu centralnu platformu bez obzira preko kojeg informacijskog posrednika se šalje račun.

Program Ipos knjigovodstvo samo komunicira sa web servisom Moj-eRačun, a stvarno slanje i primanje računa odrađuje web servis Moj-eRačun tvrtke Elektronički računi.

Korisnici programa Ipos knjigovodstvo mogu zatražiti besplatno uključenje/isključenje modula eRačuni za komunikaciju sa web servisom Moj-eRačun, korisnik dobiva novu registracijsku datoteku sa kojom registrira/deregistrira modul eRačuni. U trenutku uključenja korisnik mora imati registriranu zadnju verziju programa koja je objavljena na webu!

Cijena modula za slanje eRačuna je 2.000 kn, ali ga trenutno korisnici zadnje verzije mogu dobiti sa 100% popusta.

Da bi korisnik programa Ipos knjigovodstvo mogao koristiti web servis Moj-eRačun tvrtke Elektronički računi d.o.o. potrebno je napraviti registraciju na web adresi www.moj-eracun.hr/hr/Account/Register.

Nakon izvršene registracije dobit ćete od službe Elektronički računi d.o.o korisničko ime i lozinku za pristup web servisu Moj-eRačun, a iste podatke ćete u programu Ipos knjigovodstvo sami upisati u postavkama grupa Pomoćni programi / Elektronički računi.

Detaljne upute za rad sa eRačunima u programu Ipos knjigovodstvo pogledajte na linku
- Upute Elektronički računi
- Video upute Elektronički računi
- Pitanja i odgovori Elektronički računi (uključite tag e-Računi)

Upute za rad sa eRačunima tvrtke Elektronički računi
- Brzi vodič za nove korisnike
- Učestala pitanja o eRačunima
- Moj-eRačun tehnička podrška za: slanje računa, zaprimanje, novi kupci ...

Ukratko, da biste mogli koristiti eRačune potrebno je:

  1. Registrirati modul eRačuni u programu Ipos knjigovodstvo tvrtke Ipos d.o.o. (besplatno)
  2. Registrirati se na web servisu Moj-eRačun tvrtke Elektronički računi d.o.o. (naplatna usluga)
  3. Korisničke podatke (ime, lozinka) dobivene od sevisa Moj-eRačun upisati u program Ipos knjigovodstvo (besplatno)

Za korištenje web servisa Moj-eRačun potrebno je sa tvrkom Elektronički računi d.o.o. sklopiti ugovor u kojem je definirana cijena slanja računa i mjesečna naknada, trenutne cijene provjerite na linku CJENIK - Moj-eRačun

Napomena

U Ipos knjigovodstvu postoji i modul Digitalno potpisivanje PDF dokumenata, međutim slanje računa preko web servisa Moj-eRačun u programu Ipos knjigovodstvo ne treba miješati sa kreiranjem i potpisivanjem računa u PDF formatu preko tog modula.

Kada sami kreirate PDF dokument, potpišete ga svojim Fina digitalnim certifikatom preko modula Digitalno potpisivanje PDF dokumenata i na kraju pošaljete e-Mailom kupcu, ne koristite sve prednosti web servisa za slanje i primanje računa kao što su potvrde primitka da je kupac primio račun, točna evidencija poslanih računa, web servis će pokušati više puta slati račun kupcu, arhiviranje računa, automatizirano slanje više računa i vizualna evidencija primljenih i neprimljenih računa. Web servis će kod slanja računa staviti i vremenski pečat (timestamp) na račun što je isto zakonska obaveza kod slanja eRačuna.

2. Kreiranje adresara tvrtki na servisu Moj-eRačun

Ako neka firma kojoj šaljete eRačun nije evidentirana na servisu Moj-eRačun potrebno je na mail adresu TechSupport@moj-eracun.hr poslati za tu firmu "naziv firme; OIB".

Nakon što se registrirate na servis Moj-eRačun vjerojatno ćete od tvrtke Elektronički računi d.o.o. dobiti mail u kojem vas traže vašu bazu kupaca sa osnovnim podacima: naziv firme i OIB. To se radi samo jednom na početku kako bi oni mogli upotpuniti svoju bazu partnera kojima će slati eRačune u vaše ime kao posrednik. Nakon toga će se ta baza povremeno osvježavati pojedinačnim partnerima.

Ako je u pitanju više firmi to možete napraviti automatski na sljedeće načine.

Otvorite prozor "Šifrarnici > Osnovni šifrarnici > Poslovni partneri - poduzeća ", ili tipka F5.
U gornjem dijelu ekrana preko tipke "Kopiraj" otvorit će se padajući izbornik u kojem je jedna od opcija "Naziv firme i OIB (za označene partnere)".

Prije nego odaberete tu opciju označite redove partnera za koje želite kopirati podatke u Clipboard (međuspremnik).
Željene redove, partnere, možete označiti držeći na tastaturi tipku Ctrl + odabir mišem, ili označite jedan red i onda označavajte redove ispod sa tipkom "Shift" + donja strelica" na tastaturi.

Ako umjesto označavanja pojedinih partnera želite kopirati podatke svih partnera u tabelarnom prikazu držite na tastaturi istovremeno tipke "Ctrl" i "Shift" i odaberite mišem opciju "Naziv firme i OIB (za označene partnere)", program će kopirati podatke za sve partnere.

Kada su podaci o nazivu firme i OIB-u kopirani u clipboard možete ih kopirati u mail, ili kreirajte u Notepadu datoteku "adresar.txt", a sadržaj clibpoarda kopirajte u nju i pošaljite ju mailom, takvu tekstualnu CSV datoteku je moguće učitati u Excel.

Upozorenje
Program kod eksportiranja podataka radi provjeru OIB-a partnera, u slučaju da je OIB neispravan u redu tog partnera mogu pisati sljedeći nazivi grešaka:
  • (*** OIB mora biti dugačak 11 znakova! ***)
  • (*** OIB nije prošao kontrolu broja po normi: ISO7064, MOD 11,10! ***)
  • (*** OIB nije upisan! ***)

3. Rješavanje problema kod rada sa eRačunima

Kod prijave greške na nekom eRačunu potrebno je dostaviti XML i PDF verziju računa kojeg ste poslali kupcu, ako je kupac javni naručitelj i prijavljuje da se na njegovoj verziji PDF ispisa ne vide neka polja tada trebate priložiti i njegov PDF koji vam je vjerojatno poslao.

XML datoteku računa e-Računa možete u Ipos-u dobiti i bez ponovnog slanja računa preko weba na sljedeći način:

  1. U programu Ipos otvorite prozor Fakturiranje > Fakturiranje u veleprodaji > Izlazni računi
  2. Označite red s računom i kliknite na tipku eRačuni, otvorit će se novi prozor Fakturiranje > Elektronički računi > Slanje eRačuna, eTerećenja i eOdobrenja (upload)
  3. U taj prozor će automatski biti učitan i označen račun iz prethodnog prozora, u prozoru je raspoloživa tipka Slanje računa
  4. Pritisnite i držite tipku Ctrl na tastaturi i istovremeno kliknite mišem na tipku Slanje računa, program će umjesto slanja ponuditi:
    „SAMO KREIRANJE označenih dokumenata (1) BEZ SLANJA na servis Moj-eRačun?!“, odaberite Kreiranje
  5. Odmah pored te tipke je i tipka Otvori direktorij te pomoću nje otvorite direktorij gdje se nalazi kreirani XML račun

1. Poruka greške "...za šifru jedinice mjere x na postoji paralelna šifra UN/ECE ..."

Prilikom slanja eRačuna u prozoru Fakturiranje > Elektronički računi > Slanje eRačuna, eTerećenja i eOdobrenja (upload) dobivate poruku

------ Račun 44/2019 -------
Kreiranje UBL XML datoteke eRačuna ...
Upozorenje: za šifru jedinice mjere 1 ne postoji paralelna šifra UN/ECE, automatski stavljena šifra H87 komad ... OK
Slanje eRačuna na servis Moj-eRačun ...OK
Račun je uspješno zaprimljen na servis, ElectronicId: 7369742

U šifrarniku Šifrarnici > Pomoćni šifrarnici > Jedinice mjera kodovi UN/ECE za eRačune je potrebno dodati kodove za jedinice mjera koje koristite, a koje se koriste kod slanja eRačuna, šifra jedinice mjera u standardnom šifrarniku treba odgovarati šifri jedinice mjera u šifrarniku kodova.
Ipos ne može znati koje jedinice mjera imate upisane u svojem šifrarniku jer je on otvoren za unos i izmjene. Kodova jedinica mjera ima 57 stranica i podložni su promjenama pa možete upisati samo one koje koristite.

Popis šifrarnika kodova propisan od EU na linku : https://docs.peppol.eu/poacc/billing/3.0/codelist/UNECERec20/

Postoji postavka: Prekid izrade XML računa ako ne postoji paralelna šifra jedinice mjera UN/ECE za eRačune. Ako je postavka uključena XML se neće kreirati i poslati, samo će se ispisati upozorenje da nedostaje šifra, ako je postavka isključena XML račun će se kreirati i poslati, a nedostajuća UN/ECE šifra će se automatski upisati kao H87 Komad u XML datoteku.

2. Dodatni podaci za koje ne postoje polja za unos

Strukturirani XML oblik eRačuna ima cijeli niz dodatnih podataka koji se u određenim slučajevima mogu, ali i ne moraju unositi, a povremeno se postavljaju zahtjevi za dodatnim podacima.

Kako se ne bi svako malo mijenjala baza podataka, a korisnici morali raditi kompletnu nadogranju programa Ipos određeni dodatni podaci će se upisivati u slobodni tekst prije stavaka, a ispod broja računa.
Da bi program u tom slobodnom tekstu mogao prepoznati pojedine podatke oni trebaju biti označeni posebnim kodovima.

Dodatni podaci koje traže javna poduzeća, a za koje trenutno ne postoje polja za unos:

  • napomena na računu (kod #napo#)
  • podaci o otpremnici ili otpremnicama (kod #otpr#)
  • podaci o ugovoru (kod #ugov#)
  • podaci o ostalim dokumentima npr. cjenik, predračun ... (kod #doku#)
  • adresa isporuke (kod #adreispo#)
  • obračunski period kod računa za usluge (kod #operod# i #operdo#)

Primjer unosa podataka na jednom računu:
Napomena: #napo#Ovo je jedan važan račun i morate ga platiti odmah.#_napo#
Otpremnica: #otpr#343 od 15.5.2019#_otpr#
Prema ugovoru: #ugov#1570 od 24.5.2019#_ugov#
Adresa isporuke: #adreispo#Zagreb, Nepoznata ulica 15/2#_adreispo#
Obračunski period: #operod#15.06.2019#_operod# do #operdo#15.07.2019.#_operdo#

Izgled teksta na ispisu računa:
Napomena: Ovo je jedan važan račun i morate ga platiti odmah.
Otpremnica: 343 od 15.5.2019
Prema ugovoru: 1570 od 24.5.2019
Adresa isporuke: Zagreb, Nepoznata ulica 15/2
Obračunski period: 15.06.2019 do 15.07.2019.

Objašnjenje

Npr. podatak o ugovoru se upisuje između kodova #ugov# i #_ugov#, sve što je unutar tih kodova-tekstova program će preuzeti i upisati u XML strukturirani oblik eRačuna, tekst izvan tih kodova će se samo ispisivati na računu. Isto vrijedi i za ostale kodove npr. za napomenu je početni kod #napo#, a završni #_napo#.

Program kod ispisa teksta i kodova na računu briše kodove tako da ostaje samo tekst izvan kodova i unutar kodova, a kodovi samo služe programu za izdvajanje informacija koje idu u posebna polja XML eRačuna.

Za one koji ne znaju na sličan način se već duže vrijeme mogu upisivati i podaci za potpise na dokumentima preko kodova #kreirao#, #odobrio# i sl., na taj način korisnik može slobodnije određivati gdje će se u tekstu pojavljivati potpisi.

3. Kod slanja eRačuna javnim naručiteljima obavezan upis Fina ID oznake

Kod slanja eRačuna javnim naručiteljima potrebno je u šifrarniku Šifrarnici > Osnovni šifrarnici > Poslovni partneri - poduzeća upisati njihov Fina ID, za to je formirano posebno polje Fina ID identifikacijska šifra.

ID broj u evidenciji Fine se koristi kod slanja eRačuna javnim poduzećima preko servisa Moj-eRačuna, Fina eRačun i dr. Ovaj broj bi trebali dobiti od samog kupca ili Fine. Mnoga javna poduzeća imaju poslovne jedinice (npr. HEP-proizvodnja) koje imaju svaka svoj Fina ID broj.

Trenutni popis poslovnih jedinica sa ID brojevima Fine možete skinuti i sa naše stranice na nižem linku: https://ipos.hr/Download/Poslovne%20jedinice%20-%20Fina.xlsx

4. Ispravno upisan račun sa stavkom Prijenos porezne obveze (Reverse charge)

U Šifrarnici > Osnovni šifrarnici > Tarifne skupine poreza na promet u redu sa tarifom za Prijenos porezne obveze u polju Skraćeni naziv treba pisati tekst PPO i naravno stopa poreza mora biti 0,00.

Na računu sa prijenosom porezne obveze ne miješajte druge stavke sa drugim tarifama.

5. Prilikom slanja računa povratno dobivate grešku "Object reference not set to an instance of an object"

Šaljete račun u prozoru Fakturiranje > Elektronički računi > Slanje eRačuna, eTerećenja i eOdobrenja (upload) i povratno sa servisa dobijete grešku:

Slanje dokumenata 1 na servis Moj-eRačun
Vrijeme pokretanja: 15.03.2018 14:12:20
------ Račun 7/2018 -------
Kreiranje UBL XML datoteke eRačuna ...OK
Slanje eRačuna na servis Moj-eRačun ...OK
Greška kod obrade eRačuna, poruka sa web servisa:
Tip: ""
Value:
Messages: Error: Object reference not set to an instance of an object.
Vrijeme završetka: 15.03.2018 14:12:24
Trajanje: 3 sekundi

U drugom slučaju može konkretno pisati Error: Nepoznat subjekt primatelj za OIB 99999991004! što je malo konkretnije objašnjenje.

Ta poruka znači da tvrtka koju ste naznačili u eDokumentu kao primatelja još nije evidentirana na web servisu Moj-eRačun.

U tom slučaju trebate tehničkoj službi preko web forme poslati naziv i OIB poslovnog subjekta kako bi ga oni upisali u bazu, kako to napraviti pogledajte na ovoj stranici u točci 2. Kreiranje adresara tvrtki na servisu Moj-eRačun.

6. Na računu obračunavate iznose koji su oslobođeni PDV-a ili ste porezni obveznik koji nije u sustavu PDV-a, a imate dvije ili više stavaka računa

Priliko slanja dobivate grešku npr.

Error: /*:Invoice[namespace-uri()='urn:oasis:names:specification:ubl:schema:xsd:Invoice-2'][1]

[BR-E-01]-An Invoice that contains an Invoice line (BG-25), a Document level allowance (BG-20) or a Document level charge (BG-21) where the VAT category code (BT-151, BT-95 or BT-102) is "Exempt from VAT" shall contain exactly one VAT breakdown (BG-23) with the VAT category code (BT-118) equal to "Exempt from VAT".

Ako imate na rčaunu imate dvije ili više stavaka sa oslobođenjem PDV-a potrebno je za te stavke pridružiti tarifnu skupinu koja ima:

  • u nazivu tarife opis oslobođenja
  • u skraćenom nazivu tekst koji ima prva dva slova PD
  • stopa naravno treba biti 0%.

NAPOMENA
Sve stavke sa oslobođenjem moraju imati istu tarifnu skupinu npr. ako imate dvije stavke sa 0% poreza obje moraju imati istu šifru tarife Šifrarnici > Osnovni šifrarnici > Tarifne skupine poreza na promet inače račun ne prolazi validaciju na servisu eRačuna.

Korisnici koji nisu u sustavu PDV trebaju u Šifrarnici > Osnovni šifrarnici > Poslovni partneri - poduzeća u polju Porezni obveznik prema PDV-u imati upisnu šifru 3.